Scenariusz dotyczy opracowania lektury, która należy do kanonu książek najchętniej czytanych przez dzieci. Opisana przeze mnie lekcja języka polskiego (klasa piąta szkoły podstawowej) odbyła się podczas dwóch godzin lekcyjnych i była wprowadzeniem do omawiania powieści Henryka Sienkiewicza "W pustyni i w puszczy". Tok zajęć został oparty na tzw. kompetencjach kluczowych przyjętych w programie "Kreator". Uczniowie doskonalą umiejętność posługiwania się językiem, poznają językowe mechanizmy reklamy, tworzą broszurę, folder reklamujący biuro podróży.
Wprowadzenie:
W miarę upływu lat wiedza nastolatków jest coraz lepsza, chętnie rozwijają każdy temat, chcą wiedzieć więcej. Korzystanie z różnych źródeł informacji może być punktem wyjścia do ćwiczenia podstawowych umiejętności, czyli czytania ze zrozumieniem, redagowania wypowiedzi w różnych stylach, z użyciem różnych form wypowiedzi.
Opisana przeze mnie lekcja języka polskiego odbyła się podczas dwóch godzin lekcyjnych i była wprowadzeniem do omawiania powieści Henryka Sienkiewicza "W pustyni i w puszczy". Tok zajęć został oparty na tzw. kompetencjach kluczowych przyjętych w programie "Kreator". Uczniowie doskonalą umiejętność posługiwania się językiem, poznają językowe mechanizmy reklamy, tworzą broszurę, folder reklamujący biuro podróży
W związku z różnymi formami aktywności uczniów na lekcji - korzystanie z różnych źródeł informacji, współpraca w grupie, praca nad tekstem, prezentacja wyników pracy grup w różnych konwencjach oraz działania plastyczne- zajęcia należy zaplanować na dwie godziny lekcyjne (pierwsza część ćwiczeniowa, a druga prezentacyjna). Sposób ujęcia tematu łączy w sobie treści z różnych przedmiotów, dlatego też jeśli nauczyciel ma do dyspozycji tylko jedną godzinę języka polskiego, pracę można zakończyć na historii, informatyce, plastyce czy przyrodzie.
(...)
Bogumiła Szmidt-Kruk Szkoła Podstawowa w Świerklanach Górnych |